söndag 28 februari 2010

Fettlektion

Jag blir inte bara förundrad över att folk har såna problem med att jag äter som jag gör, nu är jag nästan mera förundrad över att majoriteten av de som klagat värst över hur hemskt det är faktiskt vill lära sig på riktigt vad LCHF betyder och hur man äter och varför.
I och med att jag själv är en färsking och inte har erfarenheten ur ett längre perspektiv kan jag endast delge dom som frågar vilka fördelar jag har märkt och hänvisa till källor på intenet, böcker, föreläsningar, bloggar etc.
Min syster käkar LCHF nu och hon var med mig på föreläsningen med dr.Dahlqvist, där fick hon mera kött på benen och kör vidare.
Förra helgen va jag på ljusparty som min syster höll i, och tanterna som va med började diskuttera våran mathållning, varvid en kvinna berättade att hennes son hade följt LCHF och gått ner många överflödiga kilon, och att nu var hon också sugen att prova, veckan efter fick jag ett SMS där det stod: Nu kör jag igång!
Det är ju verkligen jättekul, och hon om någon har ju verkligen sett effekterna på sin son innan, men som sagt fetträdsla är något som sitter djupt rotat och det är inte alls lätt att göra något som är så förbjudet som att helt plötsligt börja äta fett.
Nu i veckan var jag och handlade då min mobil ringde och min väninna sa att hon behövde min hjälp med en grej, javisst sa jag vaddå? Jo från 1mars tänkte vi börja med det där men vi behöver veta mer.....kan du hjälpa oss på traven?
Senare på kvällen kom dom och fikade och vi hade en "fettlektion"*s*
Min man äter i det stora hela som jag gör och förra månaden skulle vi bort och byxorna han ville ha på sig fick han inte upp över rumpan ens! Dessa byxor åkte upp på garderoben med ett uttalandlade: Dom ska på INNAN sommaren! Igår när jag kom ut ur duschen stod min man där i byxorna med ett stort smile och väldigt glad att han sluppit vänta till sommaren med att få på sina fina byxor=)

På torsdag ska vi åka på kryssning, ska bli riktigt skoj! Gamla godingar från min tonårstid som Attack, Magnum Bonum och Noice ska spela, nostalgi på hög nivå alltså. Kryssningar är kul tycker jag, och jag satt och prata med en kompis om hur många ggr när jag gått på pulver och åkt som jag packat ner min shaker och pulver, för att sedan kommit hem med dom och haft SÅN ångest över att jag har ätit och fuskat! Den här gången kan jag åka utan förbud och kommer jag ha någon som helst ångest så kan det bara bero på att jag inte fått i mig tillräckligt med fett! Äntligen kan jag äta och njuta, förena nytta med nöje alltså!

Nu är det dax för frukost.....gräddstuvad spenat med fläsk blire=)

2 kommentarer:

  1. Jag går just nu på CK men tänkte så småningom hoppa över till LCHF. Men jag måste bara få fråga en sak som jag inte riktigt fattar :) VARFÖR är allt fett bra? Vad är skillnaden mot att bara äta LC? Att utesluta kolhydraterna förstår jag ...men fettet :)

    SvaraRadera
  2. Fett stimulerar fettförbränningen,ju mer fett man äter desto mer fett bränner man, så länge man inte blandar ihop fettintaget med socker för då går man upp.
    Det handlar om att äta ett högre intag av mättat fett som framförallt kommer från animaliska produkter såsom kött, smör, grädde exempelvis, naturligt fett utan konstiga tillsatser.

    När vi äter kolhydrater, frisätts hormonet insulin från bukspottskörteln. Insulin är det fettlagrande hormonet.

    När vi äter fett, frisätts nästan inget insulin alls. Då förbränns fettet i stället. Fettet används då som energi. En del blir varma, många blir piggare i huvudet, de flesta går ner i vikt.

    Det handlar i stort sett om att hålla blodsockernivån jämn och man ersätter alltså energin från kolhydraterna med energi från fett, varken mer eller mindre. Ofta efter ett tag faktist mindre om kroppen väl vant sig att ta en del av fettvalkarna!
    Man får se det långsiktigt, det handlar om blodsockerkontroll och att hålla ner det till en lagom o jämn nivå så att insulinhalten sjunker så att lagringen upphör och fettet släpps fritt!
    Blev du klokare hihi?
    Googla runt och sök information eller ställ frågor till "såna" som ätit LCHF i åratal, kanske inte bara pga vikt men oxå för hälsan=)
    http://kolhydrater.ifokus.se/

    SvaraRadera