måndag 15 februari 2010

Äntligen....

Då kom då äntligen morgonen som jag väntat på, har varit himla nyfiken på om det kan ha hänt nåt med kroppen med tanke på allt jag stoppat i mig i veckan. -2,4 kg och 2 cm i midjan! Jag är förbluffad och såklart riktigt glad, jag kan ju inte veta om det har med LCHF eller VLCD att göra men jag e glad att nåt iaf har hänt och nästa vecka kan jag se hur LCHF påverkar. Lite skoj det där igår åkte jag ju till Norrköping för att hälsa på min gamla far i skogen=) På morgonen så tänkte jag att det är bäst att stoppa nåt i magen så jag åt en hembakad "Pones" med smör och skinka, ett kokt ägg och kaffe med grädde. Funderade över vad som skulle hända om jag blev sugen i bilen, så för skojs skull kollade jag vad en Slimbridge(vlcd) skulle kunna göra  för att hjälpa mig i ett sånt läge(en produkt jag förlitat mig på och som hjälpt mig ur knipor många ggr förr) innehållsförteckningen visar att en bit innehåller 23g kolhydrater, vilket tyvärr är mera än jag stoppar i mig på en hel dag! Så jag tog jag med mig några "Pones" i bilen istället!

MIn stora tjocka far var såklart glad över vårat besök, och hade slagit på stort med jordgubbstårta, det enda som intresserade mig på den var möjligtvis grädden men jag tackade snällt nej och drack kaffe=) Han frågade såklart varför och jag berättade om LCHF för honom. Det tyckte han verka jättekonstigt såklart, och han tyckte oxå att det var så konstigt att han blev så sugen på nåt sött ibland, och berättade att han dagen innan hade åkt in till stan och köpt en påse lösgodis och ätit upp hela den. Ja godis är ju gott sa jag och frågade vad han ätit till frukost den dan......Cornflakes, filmjölk med socker på. Summan av en sån frukost kan inte bli annat än att man blir suget på nåt sött kontrade jag. Så frågade han vad jag åt till frukost som var så mycket bättre då, när jag berättade hur jag åt trodde jag han skulle tappa hakan, och han upplyste mig genast om att jag skulle tänka på vikten för att jag kommer bergis gå upp ännu mer i vikt. Nåväl vi får väl se sa jag=)
Det är intressant hur människor runt omkring faktiskt reagerar, min erfarenhet säger mig att min gamla tjocke far kommer ringa mig i veckan och fråga vad jag faktiskt mena hehe.

Ikväll blir det föreläsning med "fettdoktorn" Annika Dahlqvist, ska bli riktigt skoj att lyssna på henne!
Om någon vill baka något som smakar lite mer brödaktigt typ som scones så har ni här "Pones"receptet:
2 rätt stora ägg vispas HÅRT

lite salt och en skvätt grädde
tillsätts 1,5 dl pofiber + 2 tsk bakpulver vispas ned

Låt detta stå ett par minuter för att låta fibern svälla lite klicka ut på bakpapper
Grädda 200 grader 7-10 minuter (färdiga när de blivit lite gyllene)
Nästa gång jag bakar dessa ska jag testa att tillsätta brödkryddor tror det kan bli bra!
Ha en skön start på veckan!

1 kommentar:

  1. Hej vännen!!

    Så himla roligt för dig att detta funkar som tänkt! Grattis grattis till dina underbara resultat. Kommer följa din blogg genom hela min CK-kur för att sedan hoppa på tåget med LCHF när jag är i mål med min första målvikt. Ska blir så intressant. Bakade Oopsies häromdagen för att smaka på lite nya saker under tiden... men det föll mig tyvärr inte i smaken. Läste däremot om Pones- och Lembas-bröd på ett forum för LCHF och de verkade lite med *matiga* än Oopsies. Ska prova dem och se om det kan vara något för mig och min familj. Måste hitta någon form av ersättning för bröd och knäckebröd så vet jag att jag klarar LCHF. Godis, kakor och annat sött kan jag vara utan. Likaså potatis, pasta, ris och andra kolhyderater.... men bröd.. njae. Inte vecka ut och vecka in.
    Men du inspirerar och det ska bli så spännande att gå på denna diet sen.

    Ännu en gång GRATTIS!!!!!
    Kram Malena

    SvaraRadera